Oprydning/Tuning/optimering

From: Carsten Jensen (none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 06 Oct 2007 - 11:57:03 CEST

Subject: Oprydning/Tuning/optimering
Date: Sat, 6 Oct 2007 11:57:03 +0200
From: "Carsten Jensen" <none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej alle

Selvom jeg nu har arbejdet med BSD i en mindre årerække, er der nogle ting jeg stadig er i tvivl om.

FX efter en clean installation hvor "standard" er valgt, er der en række tomme biblioteker, og filer.

Hvilke af disse er sikre at slette/deaktivere, og er der andre ting man kan gøre for at rydde op af inaktive
Filer osv ?

Fx kan /var/log/ppp.log slettes eftersom jeg ikke bruger den.
Men alt afhængigt at ens system, er der selvfølgeligt nogle filer der bliver brugt (log filer bliver jo genoprettet igen ved ny
Skrivning så i bund og grund kan man jo slette samtlige logfiler ved en frisk install).

Jeg synes jeg mangler en sådanne guide, ikke nok med det, men også bedre guides til sysctl og kernel optimering.

Desværre har jeg stødt på mange såkaldte guides til andre tuninger, men i mange tilfælde står der bare noget som
Sæt sysctl.x.y=3 og sysctl.t.h=1
Det meget godt, men hvad betyder det for mig og mit system ?

Tidligere prøvede jeg at optimere min kerne og slette alt hvad jeg ikke havde i systemet, bla ISA bussen blev slettet.
Stor fejltagelse da ISA bussen åbenbart stadig skal bruges til et eller andet ?
Men der gik mange versioner for der kom til at stå i kommentarerne at man skal lade ISA bussen stå selvom man ikke
har en ISA bus.

Så mit spørgsmål er, kender i nogle steder hvor disse er gennemført beskrevet ?
I de fleste steder bliver man henvist til manpages men når man endeligt prøver at læse en manpage om et eller andet for at
lære systemet bedre at kende, er det som at læse traditionelt kinesisk, man kan læse i timevis uden at få noget at vide da
det er meget rodet. Ja i sidder sikkert et par stykker derude som vil sige mig imod, men for mig er det rodet.

Mvh Carsten