Re: Personlig Windows til unix migration

From: Mic J (none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 04 Oct 2007 - 00:04:10 CEST

Date: Wed, 3 Oct 2007 23:04:10 +0100
From: "Mic J" <none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Personlig Windows til unix migration

Tak for svaret Morten
.
On 10/3/07, Morten Wegelbye Nissen <none@mwn--mwn.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> Who you gonna call .... http://www.freenas.org/

Kigger lige på det, dog er det lidt andet en jeg selv
har tænkt på ind til nu, og jeg vender omtrent lige så hurtigt
som en super tanker... :), så det skal lige ses an.

> Der hvor jeg kommer fra har vi en herlig kombination af noget nfs, smb
> og ftp, alt sammen uden styr på noget, og alt sammen noget rod. Og har
> derfor ingen erfaring med freenas, men jeg har tit savlet lidt over
> deres hjemmeside.
>
> Men din egen Samba ide er der ikke noget fancy over, jeg tror 95% af
> denne listes læser har en Samba, og at de i øvrigt ikke har nogen af de
> problemer du frygter. (Det eneste jeg oplever er nogen gange helt
> ekstrem dårlig performance.)

Well "min" samba ide, var måske mere fordi jeg regnede med at det var
en af de mest anvendte metoder, det jo backup så det vigtigt det ikke gå
galt.
Med hensyn til min frygt, var det nok mere for at få bekræftet at der ikke
var noget at frygte.

Min backup løsning skal helst være yderst umoderne, eller gennemprøvet
om du vil, og helst være god performance mæssigt, dvs man skal helst
ikke føle man er tilgår det over et sløvt netværk.

Det der med dårlig performance, kan du uddybe det lidt, er der andre
med en mening om det?

NFS er jeg lidt vallen ved, da jeg har hørt der kan være problemer
med cross builds.

Hvis jeg skal prøve at beskrive min ideele løsning, kunne det være.
Et medie til hurtig og nem adgang også remote, til filer og programmer
etc. Det skal være et drev, et backup medie og arkiverings site,
(måske arkiverings site skal flyttes væk).

Altså kort, nem og effektiv adgang til arkiverede filer.

PS: håber okke jeg gentager mig selv for meget.

Cognacc