Re: Oprydning/Tuning/optimering

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 06 Oct 2007 - 12:20:24 CEST

Date: Sat, 6 Oct 2007 12:20:24 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Oprydning/Tuning/optimering

Carsten Jensen (tomse) writes:

> FX efter en clean installation hvor "standard" er valgt, er der en række tomme biblioteker, og filer.
>
> Hvilke af disse er sikre at slette/deaktivere, og er der andre ting man kan gøre for at rydde op af inaktive
> Filer osv ?

        [Regner med at vi snakker FreeBSD her]

        Kommer an på :) Måske kan man 7 hier hjælpe ?

> Fx kan /var/log/ppp.log slettes eftersom jeg ikke bruger den.

        Mit spørgsmål er: hvorfor ?

> Jeg synes jeg mangler en sådanne guide, ikke nok med det, men også bedre guides til sysctl og kernel optimering.

        Fra jail manpage:

 We recommend experimentation and caution that it is a lot easier to start
with a ``fat'' jail and remove things until it stops working, than it is
to start with a ``thin'' jail and add things until it works.

        Du burde kigge på nanobsd o.l. byggeprocesser for at se hvad er minimal
        krav -- det hele er lidt afhængig af hvad du vil opnå.

> Desværre har jeg stødt på mange såkaldte guides til andre tuninger, men i mange tilfælde står der bare noget som
> Sæt sysctl.x.y=3 og sysctl.t.h=1

        Sysctl er desværre ikke rigtigt vel dokumenteret, ihvertfald ikke
        centralt. Der er jo en del dokumentation spredte ud i de forskellige
        manpages, men selve sysctl.conf manpage mangler en del. (savner
        noget à la man 5 postconf, i postfix).

> Det meget godt, men hvad betyder det for mig og mit system ?

        Kommer an på hvad du vil opnå :)

> Tidligere prøvede jeg at optimere min kerne og slette alt hvad jeg ikke havde i systemet, bla ISA bussen blev slettet.

        Det skal man ikke.

> Så mit spørgsmål er, kender i nogle steder hvor disse er gennemført beskrevet ?

        Ikke noget centralt sted, nej.

> I de fleste steder bliver man henvist til manpages men når man endeligt prøver at læse en manpage om et eller andet for at
> lære systemet bedre at kende, er det som at læse traditionelt kinesisk, man kan læse i timevis uden at få noget at vide da
> det er meget rodet. Ja i sidder sikkert et par stykker derude som vil sige mig imod, men for mig er det rodet.

        manpages er _reference_ dokumentation, ikke "tutorial" eller "getting
        to know your system". Det svarer til at lære et sprog ved at læse
        ordbogen.

        FreeBSD handbook har en del gode oplysninger, samt et par guides som
        "The FreeBSD corporate networker's guide", man 7 tuning, og "The
        Complete FreeBSD")

        Sådan er Open Source :)

        PS: der findes heller ikke noget "the complete Windows Registry Values
        Guide" :)