Re: Oprydning/Tuning/optimering

From: Line Wolff (none@line--nelja.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 06 Oct 2007 - 13:56:31 CEST

Date: Sat, 06 Oct 2007 13:56:31 +0200
From: Line Wolff <none@line--nelja.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Oprydning/Tuning/optimering

Carsten Jensen wrote:
<snip noget om BSD "tuning">

> Så mit spørgsmål er, kender i nogle steder hvor disse er gennemført beskrevet ?

Jeg kender ikke nogle omfattende skriverier om det du præcist
efterspørger. Du får lige en lille historie....

I Oracle verdenen har en klog gut (Gaja Krishna Vaidyanatha) indført en
term, som han kalder CTD. Det står for Compulsive Tuning Disorder. Ja,
det bruges naturligvis med et glimt i øjet, men ikke desto mindre er det
et udbredt fænomen - ikke blot i databaseverdenen, men også blandt
systemadministratorer.

For al tuning gælder det om først og fremmest at klarlægge _hvad_ og
_hvor meget_ man vil opnå med tuningen. I langt de fleste tilfælde er
der slet ikke behov for at tune på OS-niveau.

Jeg skriver om CTD, fordi jeg synes, at dine tuningforsøg virker lidt
søgte (no offense) og det er ofte et symptom på CTD ;-) Det kan
selvfølgelig også være at du bare vil eksperimentere, og så er det fint,
men så skal du _selv_ eksperimentere - ikke spørge efter en guide. For
der er måske en grund til at den ikke findes :-)

Jeg kan illustrere CTD med mig selv som et glimrende eksempel, også for
lige at understrege, at jeg ikke peger fingre, for jeg har sgi'sme selv
været slem til det!

Jeg har, som dig, arbejdet med BSD (og Linux) i en del år, og jeg havde
før i tiden ofte den der ubændige trang til at tune og optimere på
nyinstallerede systemer. Jeg følte, at jeg skulle fjerne alt, hvad jeg
ikke mente systemet skulle bruge (og hvor meget vidste jeg lige om det?
:-) for at få en følelse af, at NU var systemet tunet optimalt. Det
bundede faktisk i, at jeg ikke kunne overskue systemet, hvis jeg ikke
havde barberet alt det væk, som jeg ikke lige skulle bruge. For hvad
skete der, hvis jeg ikke fjernede det? Fremfor at give målbare
resultater, og batte noget rent performancemæssigt, gav det mig bare
hovedpine. I dag slapper jeg mere af, og retter/tuner dér hvor det
virkelig gi'r noget (og det gør det ikke at fjerne ISA fra kernen, bare
fordi man kan ;-)

Det giver naturligvis mening at lukke for porte, der ikke skal lyttes
på, osv, men inden du begynder at "tune" ved at slette ubenyttede filer,
kerneparametre etc, så spørg lige dig selv først, om hvorfor du gør det
og ikke mindst - hvad forventer du at opnå med det? At spare 4KB plads?
Nej vel? CTD is not worth it.

/ Line