Re: Homeplug

From: Soeren Straarup (none@xride--x12.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 22 Feb 2005 - 00:32:47 CET

Date: Tue, 22 Feb 2005 00:32:47 +0100 (CET)
From: Soeren Straarup <none@xride--x12.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Homeplug

On Mon, 21 Feb 2005, Poul-Henning Kamp wrote:

> Du har (sandsynligvis) ret.
>
> Her er forklaringen:
>
> De virker ved at sende HF signaler over kobberledningen.
>
> Problemet ved det er at der sidder nogle andre komponenter som i
> størrere eller mindre omfang vil kortslutte eller filtrere disse
> HF signaler, som man i alle mulige andre sammenhænge opfatter som
> støjsignaler.
>
> Stort set alt andet end en glødelampe har netstøjfiltre. I gamle
> dage var det en tændstikæske-størrelse dims fra Schaffner, nu om
> dage er det bygget ind i strømforsyningen af prishensyn.

> [...]

Ringede lige til svigerfar som bor i Texas USA, og er pensioneret
elektrikker. Han sagde at de fleste almindelige huse har man to faser +
nuld.
man kan have 3 faser hvis man har et større hus men en stor Air
Conditioner. Så basalt set fungere deres el som vores, faserne er 120deg
forskudt. Første forskel er at de kører 60 hertz anden forskel er at de
har 120 volt som den lave og 240 volt som den høje, hvor vi har 240 volt
og 400 volt (på de opdatere transformatore) eller 220 volt / 380 volt.

Mvh Søren Straarup

Soeren Straarup | aka OZ2DAK aka Xride
FreeBSD wannabe | FreeBSD since 2.2.6-R
     Don't let your brain be in idle to long