Re: Homeplug

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Feb 2005 - 23:13:28 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Homeplug
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 21 Feb 2005 23:13:28 +0100

In message <none@200502212300.58631.mail--czar.dk.lh.bsd-dk.dk>, Peter Larsen writes:

>Jeg har forstået de virker på den samme tavlegruppe som de er i..
>
>Men jeg er naturligvis også bare en almindelig mand uden rettigheder til at
>rode med strøm, jeg kan have misforstået det.

Du har (sandsynligvis) ret.

Her er forklaringen:

De virker ved at sende HF signaler over kobberledningen.

Problemet ved det er at der sidder nogle andre komponenter som i
størrere eller mindre omfang vil kortslutte eller filtrere disse
HF signaler, som man i alle mulige andre sammenhænge opfatter som
støjsignaler.

Stort set alt andet end en glødelampe har netstøjfiltre. I gamle
dage var det en tændstikæske-størrelse dims fra Schaffner, nu om
dage er det bygget ind i strømforsyningen af prishensyn.

Når du bevæger dig fra stikkontakten til gruppetavlen sker der to
ting. Dels når du ned til forgreningspunktet hvor en masse andre
ledninger ud i huset sidder på samme fase og det vil sige at
kapaciteten (som i kondensator) er ret stor i den ende af ledningen
og at dine HF signaler derfor bliver dæmpet. Hvis du er heldig
kan du dog stadig _måske_ nå ud i andre grupper på den samme fase.

Der er ingen jordisk chance for at du kan nå andre faser med
mindre du installerer en bro/repeater dims der har fat i alle tre
faser nede ved eltavlen (eller komfur stikket).

På den anden side af eltavlen render et noget kraftigere kabel ud
og ender i en transformator indenfor et par kilometer. Impedansen
i den transformator og kapaciteten i ledningerne, ikke mindst i
jordkabler stopper dit HF signal inden det når mere end 10-20 meter
ud af dit hus fordi sendeeffekten er begrænset for at opnå just
dette.

Vi har hørt en masse om "IP over lysnet" i de forløbne 10-15 år,
men det er aldrig rigtig blevet til noget fornuftigt simpelthen
fordi fysikken er imod ideen. Folk der kan Ohms lov og ved lidt
om hvad impedans og kapacitet gør ved vekselstrøm (typisk folk i
elselskaber) graver istedet lysleder ned.

Hvis du alligevel vil lege med det, så søg efter "X10" og husk
på at de fleste USAnske huse kun har en fase lagt ind så alle
rum er på samme fase.

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956