Re: Homeplug

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Feb 2005 - 23:54:40 CET

Date: Mon, 21 Feb 2005 23:54:40 +0100
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Homeplug

On Mon, Feb 21, 2005 at 11:13:28PM +0100, Poul-Henning Kamp wrote:
> Impedansen
> i den transformator og kapaciteten i ledningerne, ikke mindst i
> jordkabler stopper dit HF signal inden det når mere end 10-20 meter
> ud af dit hus fordi sendeeffekten er begrænset for at opnå just
> dette.
>
> Vi har hørt en masse om "IP over lysnet" i de forløbne 10-15 år,
> men det er aldrig rigtig blevet til noget fornuftigt simpelthen
> fordi fysikken er imod ideen. Folk der kan Ohms lov og ved lidt
> om hvad impedans og kapacitet gør ved vekselstrøm (typisk folk i
> elselskaber) graver istedet lysleder ned.

Hej Poul-Henning.

Normalt plejer du at vide helt præcist hvad du snakker om, men jeg synes
at følgende link fra 15. januar-nummeret af New Scientist modsiger det
du lige har sagt. Jeg har ikke en reel idé om hvordan elselskaberne vil
gøre det, men det har andre vel.

http://www.newscientist.com/article.ns?id=mg18524827.000 skulle gerne
vise en artikel med titlen "Internet noise threatens emergency radio".
Jeg har den hardcopy, sig til hvis du vil have en kopi. (hvis linket
ikke virker).

-- robert