Re: Homeplug

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 22 Feb 2005 - 00:13:27 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Homeplug
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue, 22 Feb 2005 00:13:27 +0100

In message <none@20050221225439.GA74846--kb.pinguino.dk.lh.bsd-dk.dk>, Robert =?iso-8859-1?Q?Marti
n-Leg=E8ne?= writes:

>Hej Poul-Henning.
>
>Normalt plejer du at vide helt præcist hvad du snakker om, men jeg synes
>at følgende link fra 15. januar-nummeret af New Scientist modsiger det
>du lige har sagt. Jeg har ikke en reel idé om hvordan elselskaberne vil
>gøre det, men det har andre vel.
>
>http://www.newscientist.com/article.ns?id=mg18524827.000 skulle gerne
>vise en artikel med titlen "Internet noise threatens emergency radio".
>Jeg har den hardcopy, sig til hvis du vil have en kopi. (hvis linket
>ikke virker).

Den historie vender den anden vej: Det er elselskabet der vil levere
internet via luftledninger.

I det tilfælde bruger man en eller anden variant af Aloha protocollerne,
evt blot collision detect/media avoidance (som ethernet) og derfor
(burde) de enkelte huse ikke forstyrre hinanden.

Den anden side af sagen er at elselskaber har god erfaring med
sig om: Bare skru godt op for senderen. Da deres deres luftledninger
virker som en glimrende sendeantenne bliver der en del radiostøj i
nabolaget [1].

Hvis du engang har set hvorledes de trækker luftledninger i USA kan
du let forstå hvorfor radioamatørenes netværk er af stor samfundsmæssig
værdi i katastrofe situationer og derfor har man hidtil taget deres
klager extremt alvorligt de steder hvor man har kørt forsøg med
IP-over-PowerGrid.

Men igen, det jeg har hørt om har ikke været nogen god success, de
kommer hurtigt i båndbredde bekneb med et enkelt halv-duplex ethernet
til et helt kvarter og deres system med en transformator for hver
gade gør det bestemt ikke bedre eller nemmere.

Det virker i realiteten ikke med jordkabel pga. den højere kapacitans.
I Danmark har alle elselskaber fået pålagt (og alle andre end det
profitdrevne NESA er i fuld gang med) at få kablerne i jorden så
konceptet er i praksis dødfødt hos os.

[1] ...og bare vent til en eller anden smart advokat opdager hvad
det gør ved køernes mælk!

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956