Re: Upgrading FreeBSD

From: Phil Regnauld (none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Oct 2004 - 20:29:14 CEST

Date: Tue, 5 Oct 2004 20:29:14 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Upgrading FreeBSD

On Tue, Oct 05, 2004 at 08:26:05PM +0200, Allan Wermuth wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige fået en ny notebook, og kan næsten ikke vente med at få slettet
> den præinstallerede Windows XP.
>
> Så vidt jeg kan læse mig til på FreeBSD's hjemmeside, så skulle release 5.3
> komme sidst på måneden, så jeg er lidt i tvivl om jeg skal vente til den frigives,
> eller installere FreeBSD 5.3 Beta, og så opgradere senere.

        Hej Allan,

        Jeg kører FreeBSD 5.3-BETA3 på min bærbar, og det er meget stabilt.
        Har ikke haft problem endnu.

> Hvis jeg ikke kan vente, er det så nemmest at opgradere via CD (binært) eller
> er en source-upgrade via CVS at foretrække?

        Source foretrækkes. Selv CD upgrade processen siger det :)

> Jeg har fundet en til flere vejledninger i opgradering af FreeBSD, både binært og
> fra source, men jeg vil gerne høre jeres erfaringer og gode råd vedrørende opgradering.

        Jeg vil gøre:

        cp /usr/share/examples/cvsup/standard-supfile /usr/src/
        vi /usr/src/standard-supfile
        # sikre sig at tag=RELENG_5
        pkg_add -vr cvsup-without-gui
        cvsup standard-supfile
        # drikke kaffe, evt. justere /etc/make.conf
        make buildworld
        make buildkernel
        mergemaster -p
        make installkernel