Re: Upgrading FreeBSD

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Oct 2004 - 21:44:26 CEST

Date: Tue, 5 Oct 2004 21:44:26 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Upgrading FreeBSD

Quoting Phil Regnauld (regnauld@starBSD.org):
> Jeg kører FreeBSD 5.3-BETA3 på min bærbar, og det er meget stabilt.
> Har ikke haft problem endnu.

Jeg har hjulpet en kammerat med at saette pf op paa hans maskine, saa
han kunne bruge begge sine DSL-linier. Det var en meget interessant
oplevelse.

Ca. halvdelen af gangene hvor regelsaettet parset korrekt (godkendt),
blev halvdelen af reglerne ikke vist, naar man koerte `pfctl -sr' (og
der var ikke tale om nat og rdr, hvor man skal bruge `pfctl -sn'). Flere
gange virkede reglerne ganske enkelt ikke. E.g. satte jeg maskinen til
at bruge `route-to' paa _alt_ trafik, men trafikken fortsatte lystigt
til den forkerte router.

Saadan lidt i retrospekt kan det egentlig godt vaere, at alle
problemerne var relateret til regler, der brugte altq-constructs
(round-robin etc.), men jeg er ikke helt sikker. altq er vist en
temmelig ny ting i FreeBSD, saa det er maaske altq, der ikke er koert
helt ind endnu.

Nu lurer jeg paa, om nogen har oplevet noget lignende. Jeg har desvaerre
ikke selv hardware til at teste videre med, og det er bare ikke sjovt
over SSH.

--
Winter meant the coming of the lazy wind, which couldn't be bothered to
blow around people and blew right through them instead.