Re: "Embedded" BSD-system

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 31 Mar 2003 - 16:02:47 CEST

Date: Mon, 31 Mar 2003 15:02:47 +0100
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: "Embedded" BSD-system

Anders Soendergaard wrote:

> Øøh, det forhold er vel det samme hvad endten du bruger PicoBSD
> eller OpenBSD?

Ja, men så vidt jeg kunne se på PicoBSD hjemmesiden er PicoBSD baseret
på RAM-diske. Kan man mounte en "normal" disk fra PicoBSD? Da der ikke
er nogen dokumentation til PicoBSD, må jeg jo spørge en der kender
det...

> Det er ikke DOS, men Unix. Unix er et time sharing system som
> deler systemets ressourcer mellem de processer som gør krav
> på dem, hvad endten det er en process som tilhører en shell
> der er logget ind via en login prompt eller en process/daemon som er
> startet automatisk ved boot. Det sidste er sådan verden ser ud
> i et embedded system.

Det er jeg klar over. Jeg har før lavet embedded systemer baseret på
OpenBSD og OS/2 - som begge er "time sharing" systemer. Men i alle de
systemer jeg har arbejdet på er stdin/stdout reserveret til den session
der kører i forgrunden. Hvis jeg indlæser en stregkode vil den blive
sendt til Login: prompten, og ikke til et program der kører i
baggrunden.

> Jeg ved at der fandtes et eller andet tool
> til Windows 95 platformen i de glade '90ere som kunne lave auto-login
> og andet. (Jeg kan ikke lige huske hvad det hed).

Den slags kender jeg ikke noget til. Jeg har aldrig brugt eller
programmeret til Win95.

> Men det er altså ikke sådan man gør på et Unix system, med mindre
> at man vil have en interaktiv session med det.

Kan man få stdin sendt til et program, uden at køre det i en interaktiv
session?

> Don't get this the wrong way, men jeg tror at du vil kunne finde
> god information i en bog der hedder "C Programming in a
> UNIX Environment" (ISBN: 0201129124). Den er tudse gammel og
> p*sse svær at få fat i (ligesom Life with Unix af Don Libes et. al,
> hvis een ligger inde med den er jeg *meget* interesseret!), men
> den forklarer mange af de ting som du har brug for at vide som
> Unix system programmør. Du kan sikkert finde den på et bibliotek.

Jeg kan da prøve. Med mit lokale biblioteks glimrende hastighed kan jeg
måske få den inden jul :-)

Er der evt. nogle der kunne anbefale bøger der er lettere at skaffe?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen