Re: "Embedded" BSD-system

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Mar 2003 - 13:53:09 CET

Date: Fri, 28 Mar 2003 13:53:09 +0100
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: "Embedded" BSD-system

Anders Soendergaard wrote:

> Nu kender jeg ikke dine bevæggrunde, men hvis det er et embedded
> system skulle du overveje PicoBSD som kan ligge på en floppy og
> kun indeholder lige præcis de ting du har brug for.
> Perfekt til din opgave hvis du spørger mig.

Bortset fra at data der bliver gemt på en RAM-disk er svære at læse
efter en strømafbrydelse ;-)

Jeg skal kunne gemme de forskellige data på en disk, men jeg overvejer
da en flash disk pga. pålidelighed. Desuden skal jeg kunne hente data
fra systemet over enten NFS eller FTP, og det er jeg ikke sikker på
PicoBSD kan klare.

> Normalt vil man starte sådan et program via et rc script, så
> der er ikke tale om at man logger ind for at starte programmet.
> Programmet kan køre som alle de brugere du har lyst til, dog er
> det (som du selv nævner) en meget dårlig ide at køre som root.

Men så kører programmet vel ikke i forgrunden? Hvis der står en Login:
prompt på den ikke eksisterende skærm, vil det vel være den der får data
fra stregkodelæseren, mens mit program kører i baggrunden og venter på
data.

> Jeg kan ikke lige slynge ud hvordan man gør i PicoBSD. Det er
> noget med at hele OS'et bliver klemt ned i en ELF binary, som
> så ekskveres, så det er muligvis noget man skal sørge for når
> man laver sin Pico binary???

Det lyder lettere for mig at lave et "kompakt" OpenBSD system, der kører
det meste fra ramdiske. Jeg har lavet sådan nogle systemer før til
routere m.m.

> Seriel kommunikation er (eller kan i hvert fald være) en længere
> historie. Prøv at kigge på
> http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/serial-uart/
> og se om det er noget.

Det står alt om de forskellige UART chips, men ikke så meget om hvordan
man bruger dem...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen