Re: "Embedded" BSD-system

From: Anders Soendergaard (none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 31 Mar 2003 - 10:38:37 CEST

Subject: Re: "Embedded" BSD-system
From: Anders Soendergaard <none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: 31 Mar 2003 10:38:37 +0200

On Fri, 2003-03-28 at 13:53, ext Mikkel C. Simonsen wrote:
> Bortset fra at data der bliver gemt på en RAM-disk er svære at læse
> efter en strømafbrydelse ;-)
Øøh, det forhold er vel det samme hvad endten du bruger PicoBSD
eller OpenBSD?

> Jeg skal kunne gemme de forskellige data på en disk, men jeg overvejer
> da en flash disk pga. pålidelighed. Desuden skal jeg kunne hente data
> fra systemet over enten NFS eller FTP, og det er jeg ikke sikker på
> PicoBSD kan klare.
Det kommer vel an på hvor meget du klemmer ned i den, men det er klart
at hvis du skal have alt for mange services oppe på den, så kommer
der nok et tidspunkt hvor det bedre kan svare sig at barbere en *BSD ned
og bruge den.

> Men så kører programmet vel ikke i forgrunden? Hvis der står en Login:
> prompt på den ikke eksisterende skærm, vil det vel være den der får data
> fra stregkodelæseren, mens mit program kører i baggrunden og venter på
> data.
Det er ikke DOS, men Unix. Unix er et time sharing system som
deler systemets ressourcer mellem de processer som gør krav
på dem, hvad endten det er en process som tilhører en shell
der er logget ind via en login prompt eller en process/daemon som er
startet automatisk ved boot. Det sidste er sådan verden ser ud
i et embedded system. Jeg ved at der fandtes et eller andet tool
til Windows 95 platformen i de glade '90ere som kunne lave auto-login
og andet. (Jeg kan ikke lige huske hvad det hed). Men det er altså
ikke sådan man gør på et Unix system, med mindre at man vil have
en interaktiv session med det.
Don't get this the wrong way, men jeg tror at du vil kunne finde
god information i en bog der hedder "C Programming in a
UNIX Environment" (ISBN: 0201129124). Den er tudse gammel og
p*sse svær at få fat i (ligesom Life with Unix af Don Libes et. al,
hvis een ligger inde med den er jeg *meget* interesseret!), men
den forklarer mange af de ting som du har brug for at vide som
Unix system programmør. Du kan sikkert finde den på et bibliotek.

Mvh,

--
/Anders