IPv6 læser eller skaber den problemer

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Jan 2002 - 14:41:46 CET

Date: Mon, 21 Jan 2002 14:41:46 +0100
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: IPv6 læser eller skaber den problemer

Hej Rødder

Nogle stykker ved at jeg er ved at skrive speciale om IPv6 og pt. har
jeg en problemstilling som jeg gerne vil diskutere/have input til
og hvad er mere naturligt end at spørge hos dem der allerede har IPv6
indbygget i operativsystemet :-)
(Fra www.KAME.net Platforms with KAME code merged in:
FreeBSD 4.0 and beyond, OpenBSD 2.7 and beyond, NetBSD 1.5 and beyond
BSD/OS 4.2 and beyond )

Spørgsmålet er om IPv6 løser eller skaber problemer, og jeg ønsker ikke
blot JA eller NEJ, men hellere eksempler.

Første eksempel:
IPng processen startede som bekendt med at man erkendte at 32-bit
addresser vil være utilstrækkelige på langt sigt.
128-bit adresser i IPv6 løser dette problem - alle kan få RIGELIGT
med adresser (freenet6.net giver dig eksempelvis en /48 prefix :)

Andet eksempel:
Jeg bliver (gang på gang, *av av* fj og Chrille :) konfronteret med
dynamisk update af DNS i forbindelse med autoconfiguration og "renumbering"
af netværk. Det er ikke shvj opklaret hvordan man på sikker vis kan
få opdateret DNS - men vent er det ikke også et problem ved IPv4 ??
Det gøres måske mere synligt med IPv6, men er problemet ikke ens for både
IPv4 og IPv6 (og hvis er der så nogen grunde til at sparke IPv6?)

Så hvis du kender til nogle problemer som IPv6 løser, ikke-løser, burde
have løst osv. så send en mail TAK.

Jeg er nok efterhånden blevet overbevist om at IPv6 er en æstetisk såvel
som funktionelt god base for fremtiden - og at problemerne nok til dels
svarer til de problemer IPv4 HAR løst hen ad vejen.

Så fat den kritisk pen, og giv mig et skud for boven.
(også gerne kritik til arbejdskopien af mit
speciale der ligger på www.inet6.dk - der kommer en version 0.40 iaften.
Findes også på http://[2001:6c8:7::14]:80/index.html - indtil jeg får
opdateret en AAAA record for inet6.dk :)

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Henrik Lund Kramshøj, hlk@{sikkerhedsforum|kramse}.dk, lund@diku.dk