Re: er jeg havnet det forkerte sted ?

From: Christopher Siboni (none@siboni--newmail.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 11 Sep 2004 - 12:48:55 CEST

Date: Sat, 11 Sep 2004 12:48:55 +0200
From: Christopher Siboni <none@siboni--newmail.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: er jeg havnet det forkerte sted ?

Hej igen.
Tak for svar. Jeg har lige et par kommentarer.

>Der er argumenter både for og imod både Linux og FreeBSD. Generelt vil
>jeg sige, at hvis du ikke er bange for at fyre op under en teksteditor
>og redigere konfigurationsfiler, læse man sider og lign. så er der ingen
>grund til ikke at vælge FreeBSD, hvis det er det du har lyst til. Og

Jeg er ikke spor bange for at sidde og nørkle med konfigurationsfiler. Jeg har skam siddet mange en nat og nørklet med at optimere konfigurationer og diverse opsætninger på diverse DOS og Win maskiner gennem tiden. Problemet er mere, at jeg ikke har så meget tid til det mere. Nu har jeg også en familie at tage mig af.

>Det er klart, at både Fedora og Mandrake er
>"begyndervenlige" distributioner da de tilbyder en nem og grafisk
>installation, så man faktisk slet ikke behøver se en kommandoprompt i
>lang tid.

Det gør ingen forskel for mig i selve installationen om det er grafisk eller med prompt.

>Jeg har selv anbefalet netop Mandrake til venner, der gerne ville kigge
>nærmere på Linux. Men det har primært været fordi, de har været meget
>"Windows" vante og ikke har kunne kapere at skulle bruge en
>kommandoprompt

Det er jo lige der at skoen trykker. Det skal også kunne bruges af fruen i huset. Og hun ved ikke hvad en prompt er for noget.

>Jeg kender i alt fald ingen Linux distributioner i dag, der er
>så gode, at man kommer uden om at skulle redigere konfigurationsfiler
>manuelt før eller siden.

Er Linux i dag ikke stort set med plug and play kerne som nærmest selv compiler ?

>Personligt foretrækker jeg - stadig - Linux på min desktop, men det er
>primært fordi jeg har et NVidia grafikkort, som svjv. ikke er ordentligt
>understøttet under FreeBSD (mangler OpenGL acceleration).

Se det vidste jeg så ikke. Har selv et nvidia baseret kort. Et godt gammelt gedigent TNT2 M64 med 32mb og 4X AGP. Har faktisk tænkt på at anskaffe noget større i form af Geforce 4, eller noget ATI9200SE afhængig af understøttelsen i det valgte system.

>Lige til sidst: Det er god kotume at få sin mailklient til at ombryde
>linier ved max. 80 tegn.

Ok, sorry. Jeg skal lige have kigget på opsætningen i det her Ultrafunk Popcorn.

Christopher