Re: er jeg havnet det forkerte sted ?

From: Jacob Atzen (none@jacob--aub.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 10 Sep 2004 - 22:22:37 CEST

Date: Fri, 10 Sep 2004 22:22:37 +0200
From: Jacob Atzen <none@jacob--aub.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: er jeg havnet det forkerte sted ?

Hej Christopher.

Dit spørgsmål er fint on-topic på denne liste. Hvis du er i tvivl kan du
læse:

<http://www.bsd-dk.dk/netikette.php>

Der er argumenter både for og imod både Linux og FreeBSD. Generelt vil
jeg sige, at hvis du ikke er bange for at fyre op under en teksteditor
og redigere konfigurationsfiler, læse man sider og lign. så er der ingen
grund til ikke at vælge FreeBSD, hvis det er det du har lyst til. Og
hvis disse ting skræmmer dig, må du hellere lære dem, for du kommer ikke
udenom dem ligegyldigt om du vælger Linux eller BSD.

Redhat Linux hedder i dag Fedora Core og er ikke længere et officielt
Redhat projekt. Det er klart, at både Fedora og Mandrake er
"begyndervenlige" distributioner da de tilbyder en nem og grafisk
installation, så man faktisk slet ikke behøver se en kommandoprompt i
lang tid.

Jeg har selv anbefalet netop Mandrake til venner, der gerne ville kigge
nærmere på Linux. Men det har primært været fordi, de har været meget
"Windows" vante og ikke har kunne kapere at skulle bruge en
kommandoprompt - og ligeledes fordi jeg har haft på fornemmelsen, at de
hellere ville have en hurtig succesoplevelse end seriøst villet lære
miljøet.

Hvis man er seriøs omkring brugen af Linux/BSD vil jeg dog ikke anbefale
brugen af disse grafiske-holde-i-hånden distributioner, da man ikke får
et tilstrækkeligt indblik i, hvad der ligger under overfladen. Og før
eller siden får man brug for at kigge under overfladen, det er helt
sikkert. Jeg kender i alt fald ingen Linux distributioner i dag, der er
så gode, at man kommer uden om at skulle redigere konfigurationsfiler
manuelt før eller siden.

Personligt foretrækker jeg - stadig - Linux på min desktop, men det er
primært fordi jeg har et NVidia grafikkort, som svjv. ikke er ordentligt
understøttet under FreeBSD (mangler OpenGL acceleration). Og derudover
har jeg fundet en Linux distro, Gentoo, der er ganske meget inspireret
af netop BSD ;-)

Lige til sidst: Det er god kotume at få sin mailklient til at ombryde
linier ved max. 80 tegn.

- Jacob Atzen