ksh shell (was: Valg af Shells)

From: Anders Dyekjaer Hansen (none@anders--dyekjaer.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 Jun 2004 - 20:44:55 CEST

From: "Anders Dyekjaer Hansen" <none@anders--dyekjaer.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: ksh shell (was: Valg af Shells)
Date: Tue, 15 Jun 2004 20:44:55 +0200

Hey Anders!

Jeg har selv lige besluttet mig for at arbejde i ksh og vil gerne lære
noget mere om den.
Har fundet ud af det mest brugbare:
Line editing: "set -o vi" (Det er fandme sejt når man i forvejen er en
VI-man :-) )
History: "esc j/k"
Filename completion: "esc alt-gr \"

Men kan du uddybe søgning i history med regulære udtryk... Hvad menes med
det?

Jeg havde lige vænnet mig til tcsh fordi jeg synes den var monster blæret,
man kunne f.eks have fyret to find kommandoer af og herefter kunne man blot
skrive find i shell'en og så pil op og herefter ville den kun "genkalde" en
af de to find kommandoer afhængig om man trykke en eller to gange.
Kan ksh også det?

HÃ¥ber det giver mening ;-)

~Anders