Re: Valg af Shells

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 Jun 2004 - 18:27:52 CEST

Date: Tue, 15 Jun 2004 18:27:52 +0200
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: Valg af Shells

On Tue, Jun 15, 2004 at 05:50:09PM +0200, Avalanic wisely wrote:
> Er der nogle sikkerhedsmæssige ulemper ved at skifte shell? Indtil nu
> har luret ud at de forskellige shells har forskellige måder at lave
> shell´scripts på. Men er det den eneste forskel? Da sikkerhed er alfa
> omega på min box, så ville det være dejligt hvis der var en som kunne
> fortælle om man skulle holde sig til csh... eller hva?

Hvilken shell man skal bruge er mere smag og behag (og lidt religion).
Traditionelt er det Bourne shell (/bin/sh) man scripter i, men hvilken
shell man arbejder i afhænger af hvad man godt kan lide.

Personligt foretrækker jeg Korn shell (ksh. kan installeres fra
/usr/ports/shells/pdksh, hvis den ikke allerede er på). Den er
dejlig simpel og overskuelig, man kan bruge en emacs eller vi mode
til at arbejde med command history og command line editering,
og man kan søge i history med regulære udtryk! Mums! Man skal
være en ualmindelig hård nyser hvis man ikke kan knibe en lille
tåre over det!

Bash er også rigtig populær. Også blandt nye Unix brugere. Den
henter lidt fra csh, tcsh, Bourne, Korn og har mange "nifty"
feats.

Fornyligt afholdt BSD-DK en "Shell Celebrity Death Match"
hvor en række shells dystede mod hinanden fra en morsom vinkel.

Det blev optaget på video, og så snart Casper har fået det
encoded *hint hint* ;-), vil det blive gjort tilgængeligt
på vores site, så andre kan få glæde af det.

> ps. Håber ikke at der er en grænse for hvor tit man må skrive ind :)
> ellers må i lige sige til.

Der er en naturlig grænse i diskplads på serveren, men ud over det...
bare skriv så meget du lyster! Hvis man læser vores netikette:
http://www.bsd-dk.dk/netikette.php
og holder sig til mails i ren tekst, er der faktisk heller ingen
grænser for folks hjælpsomhed! ;-)).

De bedste hilsner,

Anders