Re: ksh shell (was: Valg af Shells)

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 16 Jun 2004 - 00:11:55 CEST

Date: Wed, 16 Jun 2004 00:11:55 +0200
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: ksh shell (was: Valg af Shells)

On Tue, Jun 15, 2004 at 08:44:55PM +0200, Anders Dyekjaer Hansen wisely wrote:
> Jeg havde lige vænnet mig til tcsh fordi jeg synes den var monster blæret,
> man kunne f.eks have fyret to find kommandoer af og herefter kunne man blot
> skrive find i shell'en og så pil op og herefter ville den kun "genkalde" en
> af de to find kommandoer afhængig om man trykke en eller to gange.
> Kan ksh også det?

Klart!!

Se, i vi-mode opfører shell'en sig jo som bekendt "vi-agtigt".
Det vil sige at i command mode (altså efter en esc) kan man fx.
skrive '/find' hvis man vil søge efter den sidste kommando som
indeholdt mønstret 'find'. Når du så taster 'n' eller 'N' bladrer
du op og ned i history'en, der hvor find matcher. Dødsejt!

Eller hvis du har en lang linie, kan du (stadig i command mode)
søge frem ('f') eller tilbage ('F') til et bestemt tegn på linien.
'fy' søger frem til den første forekomst af 'y'. Eller '0' og '$', som
søger til begyndelsen hhv. slutningen af en linie.

Læs evt. også den lille beskrivelse af ksh i nyhedsbrev 002.
(på http://www.bsd-dk.dk/nyhedsbreve/nyhedsbrev002.txt)

Men pas på derude! ksh er stærkt vanedannende! ;-))

--
Mvh,

Anders Søndergaard