Re: script/program til at holde styr på sikkerhedspatches

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Jan 2004 - 01:38:10 CET

Date: Thu, 8 Jan 2004 01:38:10 +0100
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: script/program til at holde styr på sikkerhedspatches

On 2004-01-08 00:51:27 +0100, Michael Rasmussen wrote:
> Hej Henrik
>
> Tak for dine svar.

> Det beskrevne har jeg også gjort, og inden oversatte alle programmer,
> så det burde være seneste version, jeg har kørende?

Det er den version der passer til dit OpenBSD release, i hvert fald hvis
du har den fra CD'en eller
ftp://favorit.openbsd.mirror/pub/OpenBSD/3.4/packages/>/.

I OpenBSD er der et ports træ og tilsvarende sæt pakker der passer til
hvert release. Ports træets fornemste opgave er at bygge pakker til
distribution, ikke til at installere software for slutbrugere. At det
så er fint til det er en anden sag, men den anderledes holdning til det
er bla. grunden til forskellene mellem OpenBSD's og FreeBSD's ports
træer og infrastruktur.

Dvs. at hvis du kører OpenBSD 3.4 skal det tag du følger være
OPENBSD_3_4, både for 'src' og 'ports'. Mange der kommer fra FreeBSD
kommer til at tage -current ports fordi det er sådan FreeBSD gør det.
:-)

Hvis der bliver opdaget fejl i en port eller i basis systemet vil det
blive opdateret i CVS, eller man kan hente patches, dog kun til 'src'.

I starten af alle patches står der instruktioner i hvordan men
recompiler den del af systemet der bliver patchet, så alene af den grund
er det værd at downloade dem, selvom man syncer source via cvsup.

Jeg mener packages på ftp også bliver opdateret når der er rettelser.

> Kommer nyeste version af source til kernen altid med ved cvsup?

Ja, kernel source ligger i /usr/src/sys (eller /sys, som er et symlink
til /usr/src/sys ... det er noget historisk). BSD er færdige samlede
systemer, ikke byggesæt. :-)

> Jeg skal måske lige indskyde, at jeg lavede en ftp-install, og at min
> kerne skriver GENERIC #18.
>
> Bør jeg så lave en ny kerne?

Hvis der er patches til den, ja. Og det er der:
http://www.openbsd.org/errata.html#ibcs2
Derudover er der http://www.openbsd.org/errata.html#asn1
Det er de eneste to patches til 3.4 indtil videre.

> Har jeg læst, men da jeg skal bruge det i "produktion", bliver jeg på
> stable - hårdt tillært fra Debian i servermiljøer:-).

Ellers er der release(8), følg punkt 1-3 og, hvis du bruger X, punkt 5
og 6. I /usr/ports/infrastructure/build ligger der et script der hedder
'out-of-date' der kan hjælpe dig med at finde packages der er
out-of-date, forudsat du har nyopdateret portstræ.

> Det kommer der sikkert:o) Indtil videre synes jeg det går ganske
> smertefrit - gammel BSD 4.1 fra DIKU hænger stadigvæk ved; det skal
> blot vækkes fra tornerosesøvnen:-)
> Anede mig.

Der er en SMP branch, den kan vist nok opdage og initialisere begge
CPU'er inden den dør under bootstrap. Det sker en gang imellem at der
bliver lavet noget der, men det er vidst ved at være et halvt års tid
siden sidst.

Jeg kan mindes jeg havde samme problem med en package, så jeg prøvede
til sidst at installere fra ports træet, og så virkede den bare. Jeg
har i hvert fald colorls på både min stable og current OpenBSD og de
virker fint.

> Har indstalleret gls, og den accepterer min opsætning fra Debian - med
> bash som shell forstås.

Tsk, tsk, /bin/ksh er mindst lige så god. :-)

> Unden X er det nu meget rart, men ingen problemer so far, så jeg
> fortsætter med MC. Så forresten lige at der findes en anden Norton
> Clon i portstræet; hvordan er den i forhold til MC?

Jeg har en fornemmelse af at mc er blevet en varm kartoffel, den har
været broken i årevis, ingen vil committe de updates der ind imellem
kommer, søg på ports@openbsd.org listen
(http://marc.theaimsgroup.com/?l=openbsd-ports&r=1&w=2 er god) og prøv
med en af dem.

Et lille tip: hvis du vil teste ports eller selv lave dem så mkdir
/usr/ports/mystuff og lav tingene der, det dir ignorerer CVS nemlig per
default når du opdaterer.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--