Re: script/program til at holde styr på sikkerhedspatches

From: Anders S. Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Jan 2004 - 08:58:22 CET

Date: Thu, 8 Jan 2004 08:58:22 +0100
From: "Anders S. Jensen" <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: script/program til at holde styr på sikkerhedspatches

On Wed, Jan 07, 2004 at 10:28:12PM +0100, Michael Rasmussen wisely wrote:
> Mit første besøg her på listen, så jeg skal straks undskylde, hvis jeg ikke taler korrekt bsd-slang endnu:-)
Jamen velkommen! Det skal du hurtigt få lært. Det er ikke så svært.
Man skal bare være gnaven og arrogant! ;-) (Indrøm at det var sjovt!)

> Nu til mine spørgsmål:
> 1) Fra debian er jeg vandt til at kunne lave apt-get update, apt-get upgrade, og så få skrevet en liste over ændringer i forhold til min installerede kodebase. Findes noget tilsvarende til OBSD? Jeg bør måske nævne, at alle applikationer er installeret fra Ports, og derfor findes intet fra generics Packages.
Well, mener du om man kan checke at de pakker man har installeret
fra ports er intakte? I FreeBSD har man en -g option til pkg_info, som
kigger på om alle de installerede filer stadig har den rigtige MD5 checksum.
Det er den samme Jordan Hubbard pkg_* samling der er i OBSD, men af en eller
anden årsag er -g ikke med. Den er sandsynligvis ikke så ny.

> 2) Jeg har installeret på en IBM Z Server med dual Pentium, og har læst et indlæg på openbsd.org, at SMP ikke lige er på trapperne. Hvordan med applikationer, har man nogen mulighed for, at kunne anvende den ekstra processor alligevel?
OpenBSD er ikke til fartdjævle :-). Det vil sikkert aldrig blive højeste
prioritet. Jeg er sikker på at SMP kommer til OBSD også en dag, men
ikke hurtigere end den frie, funktionelle og sikre skytsengel kan
følge med.

> 3) Jeg har oversat og indstalleret colorls, men den vil ikke virke! Jeg prøver med option -G med det resultat, at den svarer: option -G unknown - jeg skriver /usr/local/bin/colorls -G. Nogen ideer til, hvordan jeg kommer videre?
Yuck! Men hver mand sin smag. :) Der er vist noget med at man skal
køre en color-xterm. Google og sikkert også vores eget arkiv
kan hurtigt hjælpe dig her.

> 4) MC er listet som severely broken, og har gjort det et stykke tid. Hvor lang til endnu? Jeg har hentet nyeste source fra gnome.org, og har ikke haft problemer med oversættelse/anvendelse indtil videre, så hvorfor egentlig?
Dunno, med en skarpleben shell behøver man ikke andet! :)

--
Mvh,

Anders S. Jensen