Re: script/program til at holde styr på sikkerhedspatches

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Jan 2004 - 00:14:28 CET

Date: Thu, 8 Jan 2004 00:14:28 +0100
Subject: Re: script/program til at holde styr på sikkerhedspatches
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On onsdag, jan 7, 2004, at 22:28 Europe/Copenhagen, Michael Rasmussen
wrote:

> Hej alle,
Hej Michael

> Nu til mine spørgsmål:
> 1) Fra debian er jeg vandt til at kunne lave apt-get update, apt-get
> upgrade, og så få skrevet en liste over ændringer i forhold til min
> installerede kodebase. Findes noget tilsvarende til OBSD? Jeg bør
> måske nævne, at alle applikationer er installeret fra Ports, og derfor
> findes intet fra generics Packages.
Det jeg vil anbefale er at bruge cvsup til at hente kopi af CVS træet i
den version du vil følge
(pkg_add cvsup pakken - evt. uden X11 pkg_add cvsup_nox11.tgz
eller noget i den stil brug den binære pakke - ellers tager det en RUM
TID)

Dernæst henter du træet, laver checkout med cvs fra din lokale kopi og
opdaterer med kernen først:
cd /sys/arch/i386/conf
config GENERIC
cd ../compile
make depend && make && make install
(du kan altid først lave make -n for at se hvad make vil gøre, install
installerer kernen i /)

*reboot* - på den nye kerne

resten af systemet:
cd /usr/src && make build
- dette bygger hele OS

Det tager ca. 80 minutter på mine 1GHz VIA C3 maskiner

Følg så også instruktionerne i
http://www.openbsd.org/faq/upgrade-minifaq.html
hvis du vil følge current

Sig til hvis der er flere spørgsmål

> 2) Jeg har installeret på en IBM Z Server med dual Pentium, og har
> læst et indlæg på openbsd.org, at SMP ikke lige er på trapperne.
> Hvordan med applikationer, har man nogen mulighed for, at kunne
> anvende den ekstra processor alligevel?
ikk' rigtigt

> 3) Jeg har oversat og indstalleret colorls, men den vil ikke virke!
> Jeg prøver med option -G med det resultat, at den svarer: option -G
> unknown - jeg skriver /usr/local/bin/colorls -G. Nogen ideer til,
> hvordan jeg kommer videre?
> 4) MC er listet som severely broken, og har gjort det et stykke tid.
> Hvor lang til endnu? Jeg har hentet nyeste source fra gnome.org, og
> har ikke haft problemer med oversættelse/anvendelse indtil videre, så
> hvorfor egentlig?
ingen ide

Godnat
Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000