Re: NFS og rettigheder

From: Bjarne Wichmann Petersen (none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Aug 2004 - 11:35:04 CEST

From: Bjarne Wichmann Petersen <none@bsddk.nospam--mekanix.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk
Subject: Re: NFS og rettigheder
Date: Thu, 12 Aug 2004 11:35:04 +0200

On Sunday 08 August 2004 16:37, Henrik Kramshøj wrote:

> Et par hurtige tips:
>
> sørg for at begge maskiner er i /etc/hosts på begge systemer
>
> sørg for at alle brugere har samme brugerid på begge systemer
>
> grep hlk /etc/passwd - på begge maskiner
> hlk:*:6000:6000:Henrik:/userdata/hlk:/bin/ksh
>
> Felt nr tre (det første 6000 ovenfor) er brugerid (UID) - det numeriske
> brugerid skal være det samme!
> Det faktisk ligegyldigt hvad de "hedder" som tekst!
>
> Hvis du dernæst får mountet read-write - må vi se din /etc/exports fil

Det er oppe og køre nu, men er ikke helt sikker på at jeg har fanget logikken
i nfs. Alle brugere bliver automatisk mappet fra client til server... bortset
fra root. Hvad -mapall gøre kan jeg slet ikke gennemskue... men det er også
lige meget... virker nu.

... næsten. Der er et filsystem jeg ikke kan få lov til at mounte: /usr/ports.

/etc/exports:

/usr/home -maproot=root thinkpad
/usr/thinkpad -maproot=root thinkpad
/storage -maproot=root thinkpad
/usr/ports -maproot=root thinkpad

#df
Filesystem 1M-blocks Used Avail Capacity Mounted on
/dev/ad0s1a 196 52 128 29% /
/dev/ad0s1h 41158 30482 7384 80% /storage
/dev/ad0s1f 12096 6842 4286 61% /usr
/dev/ad0s1g 20160 12297 6250 66% /usr/home
/dev/ad0s1e 1007 80 847 9% /var
procfs 0 0 0 100% /proc
linprocfs 0 0 0 100% /usr/compat/linux/proc

Bjarne