Re: NFS og rettigheder

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 08 Aug 2004 - 16:37:43 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: NFS og rettigheder
Date: Sun, 8 Aug 2004 16:37:43 +0200
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On 8/8-2004, at 16.17, Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Jeg prøver at gennemskue NFS på FreeBSD og det går ikke så godt. Man og
> Handbook gør mig i hvert fald ikke klogere.
>
> Det jeg gerne vil, er at mounte filsystemer således at brugere på
> client-siden
> har samme rettigheder som deres "navnebror" på serversiden. Fx mounte
> server:/home til home.
>
> Men alt hvad jeg har prøvet hidtil, har ikke kunnet give mig
> skriverettigheder.

Et par hurtige tips:

sørg for at begge maskiner er i /etc/hosts på begge systemer

sørg for at alle brugere har samme brugerid på begge systemer

grep hlk /etc/passwd - på begge maskiner
hlk:*:6000:6000:Henrik:/userdata/hlk:/bin/ksh

Felt nr tre (det første 6000 ovenfor) er brugerid (UID) - det numeriske
brugerid skal være det samme!
Det faktisk ligegyldigt hvad de "hedder" som tekst!

Hvis du dernæst får mountet read-write - må vi se din /etc/exports fil
:-)

Giv også gerne output fra "mount" på systemet der har mountet

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000