ipfilter openbsdrouter router/gateway

From: Lasse Stig Thomsen (none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 25 Aug 2003 - 16:33:37 CEST

Date: Mon, 25 Aug 2003 16:33:37 +0200
From: Lasse Stig Thomsen <none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "bsd-novice@bsd-dk.dk" <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: ipfilter openbsdrouter router/gateway

Yohola.

Efter jeg har fået samba til at virke er næste skridt at få min openbsd server til at lege router/firewall for de klienter der står bag den.

Jeg har prøvet at følge guiden på www.openbsd.org og jeg har stort set brugt deres ipfilter config fil (har rettet til de steder der skal rettes så den passer til mine nic's)

Men det virker ikke, men jeg er ganske sikker på at det er fordi at mine netkort ikke er sat korrekt op.

Jeg har 2 netkort i maskinen et intel 10/100 (fxp0) og et 3com txm (xl0). Ideen er at fxp0 kortet skulle vær koblet til mit adsl modem og så modtage informationerne fra den indbyggede dhcpd server i modemet. Det virker skam også fint nok, problemet er at når jeg sætter mit xl0 netkort op og så vil pinge fx google.com så skriver den noget i stil med.

/BSD multiple adress trying to add 192.1681.1 to xl0

min hostname.fxp0 fil ser således ud:
dhcp
min hostname.xl0 fil sersåledes ud:
192.168.1.2 255.255.255.0

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan folk der har sat en openbsd router op imellem deres modem og resten af netværket har configuret deres netkort, for det er nok der jeg sidder fast lige nu.

Håber nogle kan hjælpe

MVH: Lasse Stig Thomsen