Re: ipfilter openbsdrouter router/gateway

From: Lasse Stig Thomsen (none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 26 Aug 2003 - 14:32:41 CEST

Date: Tue, 26 Aug 2003 14:32:41 +0200
From: Lasse Stig Thomsen <none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "bsd-novice@bsd-dk.dk" <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>, "bsd-novice@bsd-dk.dk" <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: ipfilter openbsdrouter router/gateway

> Hvilken IP-adresse prøver du at pinge?

Jeg prøver at pinge 192.168.1.6 som er win2k maskinens ip adresse.

> Ok, fxp0 og xl0 er på to forskellige subnet.

Det må de ikke være?

> Udover 192.168.1.6 ser det fint ud.

den 192.168.1.6 kommer sig nok af at jeg har logget på på openbsd'en via ssh.

> Forstød jeg det rigtigt at dit eksterne interface (fxp0) er forbundet til din
> ADSL "modem" og der er ikke andre maskiner på det subnet? Alle dine klienter er
> forbundet til det interne interface (xl0)
>
> ADSL (192.168.1.1) -> (fxp0: 192.168.1.8) OpenBSD router (xl0:10.0.1.2) ->
> (10.0.1.1,3-254) Internt LAN

Yes det er det som er min plan, og sammentidigt skal min openBSD router også lege samba server og print server (jeg har desværre ikke plads til at have så mange maskiner stående.)
den skal også være webserver og ftp server.

> Hvis 192.168.1.6 er din win2000 klient og er forbundet til din ADSL "modem" og
> OpenBSD routerens eksterne interface. Så skal den (eller ADSL "modemet") nok
> have tilføjet en route til 10.0.1.x subnettet.

Den win2k maskine er kun forbundet til xl0. (dog sætter jeg den over på modemet når jeg skal svare på disse mails, da min openbsd box's bundkort er istykker hvad angår tastatur)

Men det som jeg stadigvæk ikke forstår er at jeg bare ikke kan få adgang til min openbsd box via det interne netkort (xl0) Burde det ikke være muligt at connecte direkte til det netkort? For hvis jeg kunne få det igang så kunne jeg også få gang i min samba server og printserver igen.

MVH: Lasse Stig Thomsen