print via samba

From: Lasse Stig Thomsen (none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Aug 2003 - 21:07:14 CEST

Date: Sat, 23 Aug 2003 21:07:14 +0200
From: Lasse Stig Thomsen <none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: "bsd-novice@bsd-dk.dk" <none@bsd-novice--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: print via samba

Hola.

Jeg har forgæves forsøgt at få min printer til at printe via samba, så jeg kan printe ud fra et par win2k klienter.
DEt jeg bruger er OpenBSD 3.3, APSfilter, en HP LaserJet 1100 og så samba. Jeg satte printeren op via APSfilter, og printede der der test side ud igennem apsfilter tool'en og den så ganske fin ud.

Målet nu er så at få mine win2k klienter til at printe. Jeg får fint installeret printeren på win2k klienterne og installere driveren til den. Når jeg så vil printe test siden ud, så sker der intet. Der bliver ikke oprettet nogle fejl-logs eller noget.

Min printcap fil ser således ud:

# APS1_BEGIN:printer1
# - don't delete start label for apsfilter printer1
# - no other printer defines between BEGIN and END LABEL
lp|ljet4l;r=300x300;q=medium;c=full;p=a4;m=auto:\
   :lp=/dev/lpt0:\
   :if=/etc/apsfilter/basedir/bin/apsfilter:\
   :sd=/var/spool/lpd/lp:\
   :lf=/var/spool/lpd/lp/log:\
   :af=/var/spool/lpd/lp/acct:\
   :mx#0:\
   :sh:
# APS1_END - don't delete this

Min samba config fil ser således ud:

[global]
socket options = TCP_NODELAY
workgroup = afrolem.dk
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
unix password sync = yes
passwd program = /usr/bin/passwd %u
interfaces 192.168.1.2
hosts allow = 192.168.1.0/24
log file = /var/log/smbd.%m
client code page = 850
printcap name = /etc/printcap
printing = bsd
security = user
load printers = yes

[lp]
comment = Lazerjet
path = /var/spool/lpd/lp #har også prøvet med /var/spool/samba
browseable = yes
guest ok = yes
writable = no
printable = yes
Print ok = yes
public = yes

Jeg har googlet og googlet uden at finde noget som der kunne fixe mit problem. Så jeg håber virkelig der er en her som der kan hjælpe.

MVH: Lasse Stig Thomsen