Re: hjælp... super-systemcrash!

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 22 Aug 2003 - 10:07:12 CEST

Date: Fri, 22 Aug 2003 10:07:12 +0200
Subject: Re: hjælp... super-systemcrash!
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On fredag, aug 22, 2003, at 00:07 Europe/Copenhagen, Philip Lykke
Carlsen wrote:

> ...Jeg er på røven.
vi er mange der har været i samme situation før :-)

> [...]
> da jeg dernæst genstartede, så sagde den at filsystemet var korrupt,
> og at jeg i singleusermode skulle køre fsck...
> det gjorde jeg så, hvorefter den sagde, at en del filer var korrupte..
> det drejede sig blandt andet om en masse *.so filer (hvilket jeg dog
> på trods af min ringe erfaring i emnet kunne bedømme til noget meget
> skidt..) . I første omgang prøvede jeg at beholde dem, for at se om
> fsck kunne rette fejlen, men efter flere forsøg skete der ikke nogen
> fremgang.
> så prøvede jeg at slette dem, for uden et rent filsystem på /usr ville
Jeps .so filer bruges - shared object kode tror jeg det står for, dvs
de delte biblioteker som de fleste
programmer bruger

... men måske hellere dem end dine egen data ;-)

> så jeg er kort sagt på røven, som det hedder på godt dansk...
>
> nogen ide om hvordan man kan fixe dette?.. jeg vil så nødig til at
> geninstallere hele systemet, for jeg har brugt så lang tid på at sætte
> det op, ændret kernel, kompileret java, en fandens masse ports..
Hvis du kan få reetableret dine .so filer eller på anden måde få et
lavet en build fra kildetekst af
- så vil du have et kørende system igen.

På OpenBSD ville jeg lave noget lignende:
cd / && tar zxvfp /sti/til/OpenBSD/base33.tgz

for at udpakke base OS - så burde den kunne boote ordentligt

Gad vidst om ikke du kan starte sysinstall eller lignende og bede den
reinstallere filesets
- disclaimer: jeg bruger ikke selv FreeBSD

derefter skal du verificere pakkerne du har installeret
- en simpel reinstallation af pakkerne burde ikke overskrive
konfigurationsfiler
så det er måske det nemmeste.

Har du overblik over hvilke filer der er ødelagte?

Du kan evt. også kigge ind i #bsd-dk kanalen på EF net, brug
xchat fra www.xchat.org eller lignende med server irc.inet.tele.dk

ellers har jeg det godt jow tak, blev godt nok student i 1990 ;-)

held og lykke

Henrik

PS Hvis du undrer dig over at nogle programmer kører fint, fsck mv.
så er det fordi en stor del af de VITALE programmer kompileres static,
dvs
med alle funktioner med i programmet - er derfor ikke afhængige af dine
.so filer.

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000