Re: print via samba

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Aug 2003 - 23:45:12 CEST

Date: Sat, 23 Aug 2003 23:45:12 +0200
Subject: Re: print via samba
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-novice@bsd-dk.dk

On lørdag, aug 23, 2003, at 21:07 Europe/Copenhagen, Lasse Stig Thomsen
wrote:

> Hola.
Aloha

> Jeg har forgæves forsøgt at få min printer til at printe via samba, så
> jeg kan printe ud fra et par win2k klienter.
> DEt jeg bruger er OpenBSD 3.3, APSfilter, en HP LaserJet 1100 og så
> samba. Jeg satte printeren op via APSfilter, og printede der der test
> side ud igennem apsfilter tool'en og den så ganske fin ud.
>
> Målet nu er så at få mine win2k klienter til at printe. Jeg får fint
> installeret printeren på win2k klienterne og installere driveren til
> den. Når jeg så vil printe test siden ud, så sker der intet. Der
> bliver ikke oprettet nogle fejl-logs eller noget.
Jeg vil foreslå at du eventuelt opretter dine printere som Standard
postscript med LPD
Iæsr hvis det kun er et mindre antal klienter.

Dvs installerer de "udvidede printer værktøjer" på Windows 2000
- søg efter LPD i hjælpen for instruktioner til dette.

Derved kan du tilføje en port når du installerer ny printer på W2K
- som så skal have IP adresse og kønavn på din UNIX maskine.

Så tilføjer du dine maskiner til /etc/hosts.lpd og så kan de printe :-)

Derved er du ikke afhængig af samba, og jeg kan desværre ikke hjælpe
dig der - for det er
år og dag siden jeg brugte samba sidst.

Du kan forøvrigt også lige prøve at skrive ud til en fil på din Windows
maskine
og kopiere filen til UNIX maskinen

med apsfilter kan man vist lave debug print med "apsfilter -D filnavn >
/dev/null"
eller lignende (disken i min egen printserver er netop død - så jeg kan
ikke verificere
at kommandoen er rigtig)

Det kan jo være du har glemt nogle små værktøjer til apsfilter delen?

Derudover er apsfilter altså min favorit - og jeg kører den også på
OpenBSD.
Faktisk har jeg kørt apsfilter helt tilbage på en 486'er ;-)

Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000
www.security6.net - IPv6, sikkerhed, netværk og UNIX