Re: Installation af 8-disk server

From: Erik Cederstrand <none_at_erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 16 May 2012 10:31:30 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

Den 15/05/2012 kl. 21.36 skrev Flemming Jacobsen:

> Så skal den vel bare skiftes ud med en der virker?
> Du får jo kun halvt glæde af ZFS.

Det er en lejet server hos EasySpeedy, så jeg har ikke kontrol over hardwaren. Controlleren understøtter ikke JBOD, men jeg overvejede også at jave 1-disk raid0 eller volumes. Men hvis en disk ryger, så vil jeg skulle reboote serveren og sætte den nye disk op, så vidt jeg kan se. Jeg ville gerne kunne hot-swappe diske uden at reboote.

Diskene kommer frem enkeltvis i FreeBSD, men kun som passX devices. Jeg kan ikke lade ZFS styre diskene direkte, da bliver ikke koblet til en disk driver. Der er en patch derude til at gøre det, men jeg vil foretrække ikke at patche FreeBSD, hvis jeg kan undgå det.

> Hvordan vil du detektere at en disk har fejlet, og skal skiftes?

Det er jeg selv usikker på. Serveren har et Lights Out interface, hvor jeg kan sætte alarmer på. Jeg satser på, at den kan sende mig en mail, hvis en disk står af. Ellers kan jeg måske koble smartd til en passX device, men jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre.

Mvh Erik