Re: Installation af 8-disk server

From: Claus Guttesen <none_at_kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 16 May 2012 08:54:31 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

> Hejsa,
>
> Man kan sagtens gå over X diske i en raidgruppe, men husk at du ikke
> har nogen redundans hvis der ryger en disk. Diskene er formentlig
> fra samme "batch" og kunne derfor godt finde på at dø omtrent
> samtidig.
>
> Jeg ville nok bruge raidz2 eller dele det op i to seperate raidz i samme
> pool. Man kan også lave en hotspare, som dog med ZFS ikke er specielt
> hot. Men det kommer jo alt sammen an på hvor eventyrlysten man er.
>
> Resilver tager vist også længere tid hvis der er mange diske i en raidz
> [...]

Raidz2 er helt klart at foretrække, og det bruger jeg også på vores
produktions-servere. Denne skal tage imod backup fra backup exec fra
en win 2008. Laver et iscsi-drev på 12 TB, og den skal også tage imod
snapshots fra de to andre zfs-servere som er nfs-servere for vmware.

Så hvis det skærer sig fordi jeg ikke fik resilveret tidsnok pga. en
disk som gik, så skal jeg huske du mindede mig om fordelene med to
paritets-diske. :-)

Og klart at når diskene bliver både 3 og 4 (metriske) TB, så tager det
længere og længere tid at erstatte defekte diske, som oftest "kun"
kører 7.200 RPM. Så raidz2 bør nok blive standard uanset.

--
regards
Claus