Re: Installation af 8-disk server

From: Thomas Steen Rasmussen <none_at_thomas--gibfest.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 16 May 2012 08:42:21 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

On 16-05-2012 08:32, Claus Guttesen wrote:

> I tillæg til at du kan bytte rundt på diskene så meget du lyster,
> bortset fra boot-diskene. :-) Men tag serveren ned først.
>
> Skal du anskaffe en ny controller, kan jeg anbefale LSI. Fik netop sat
> en ny server op med en sådan controller, og den udførte en kopiering
> internt på 475 MB/s. Jeg har sat en backup-server op, og satte 12
> diske sammen i raidz (software raid-5), og selv om man ikke bør gå
> over 10 diske i en raidgruppe, så klarer den opgaven med glans.

Hejsa,

Man kan sagtens gå over X diske i en raidgruppe, men husk at du ikke
har nogen redundans hvis der ryger en disk. Diskene er formentlig
fra samme "batch" og kunne derfor godt finde på at dø omtrent
samtidig.

Jeg ville nok bruge raidz2 eller dele det op i to seperate raidz i samme
pool. Man kan også lave en hotspare, som dog med ZFS ikke er specielt
hot. Men det kommer jo alt sammen an på hvor eventyrlysten man er.

Resilver tager vist også længere tid hvis der er mange diske i en raidz
gruppe, men det må du ikke hænge mig op på. Det er tidligt :)

/Thomas