Re: Installation af 8-disk server

From: Claus Guttesen <none_at_kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 16 May 2012 08:32:25 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

> En af fordelene ved ZFS med "rigtig" JBOD er jo at controlleren
> kan skiftes eller diskene flyttes til en anden maskine, ZFS er
> ligeglad.

I tillæg til at du kan bytte rundt på diskene så meget du lyster,
bortset fra boot-diskene. :-) Men tag serveren ned først.

Skal du anskaffe en ny controller, kan jeg anbefale LSI. Fik netop sat
en ny server op med en sådan controller, og den udførte en kopiering
internt på 475 MB/s. Jeg har sat en backup-server op, og satte 12
diske sammen i raidz (software raid-5), og selv om man ikke bør gå
over 10 diske i en raidgruppe, så klarer den opgaven med glans. Skal
siges det er en splitterny xeon E5 som holder det i gang, og zfs er
meget afhængig af en god cpu.

Controlleren hedder i odrebekræftelsen 'LSI SAS 9211-8i 8-port
internal 6Gbps SAS/SATA PCIe HBA, Low Profile'. Så tjek at PCI-bussen
passer med hvilken controller du end bestiller. Denne controller har
kun jbod-mode, så du skal ikke først ind i indstillingerne og lave om,
som du skal med f.eks. Areca.

--
regards
Claus