Re: Installation af 8-disk server

From: Sven Esbjerg <none_at_list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 14 May 2012 13:14:48 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

On Sun, May 13, 2012 at 10:35:05PM +0200, Claus Guttesen wrote:

> Vil også stemme for ufs på root. Bliver interessant at høre om zfs og
> db, hvis du går for den variant. Har selv tænkt på den, men har ikke
> haft anledning til at teste. Er det postgresql eller mysql?
>
> Det som er spændende med zfs, er at det 'altid' er konsistent, dvs.
> ruller tilbage til sidste kendte stadie i tilfælde at en ikke-planlagt
> genstart, men at det sker bedst med ver. 28. Om det spiller godt
> sammen med f.eks. acid i postgresql kan være godt at få afklaret. Det
> ved de nok på postgresql-listen. ;-)

Tøsedrenge ;)

Jeg bruger ZFS på root og har været glad for det. Meen ok jeg har set at
nogen har brændt nallerne så jeg kan godt forstå dem som bruge UFS.

Mht at smide ZFS bag databaser så kan jeg varmt anbefale det. Både til MySQL
og Oracle. Desværre har jeg ikke kunne få lov at se det med PostgreSQL, men
vil tro det fungerer ligeså godt som Oracle.

Tænk over recordsize i zfs inden du begynder at lave databaser. Recordsize
bør være den samme som blocks i databasen.

Hvis du vil have megen IO så brug gerne SSD til ARC og evt ZIL. Men husk at
ZIL skal være i mirror.

Mvh
Sven