Re: Installation af 8-disk server

From: Claus Guttesen <none_at_kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 13 May 2012 22:35:05 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

> Min erfaring rækker kun til UFS og gmirror. Hvilke(t) filsystem(er) skal jeg vælge til de 8 diske? ZFS? UFS + journal? Så vidt
> jeg kan se er ZFS som root kun lige akkurat blevet muligt, så det har jeg ikke meget lyst til at eksperimentere med. Min
> umiddelbare fornemmelse er 2 diske i gmirror til FreeBSD, samt 6 diske med ZFS i en eller anden RAID konfiguration til
> data.

Vil også stemme for ufs på root. Bliver interessant at høre om zfs og
db, hvis du går for den variant. Har selv tænkt på den, men har ikke
haft anledning til at teste. Er det postgresql eller mysql?

Det som er spændende med zfs, er at det 'altid' er konsistent, dvs.
ruller tilbage til sidste kendte stadie i tilfælde at en ikke-planlagt
genstart, men at det sker bedst med ver. 28. Om det spiller godt
sammen med f.eks. acid i postgresql kan være godt at få afklaret. Det
ved de nok på postgresql-listen. ;-)

Uanset bliver det spændende at høre forsættelsen.

--
regards
Claus