Installation af 8-disk server

From: Erik Cederstrand <none_at_erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 13 May 2012 22:01:55 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

Hej folks

Nu vi snakker om filsystemer - jeg har en Sun X4150 med 16GB RAM og 8 stk. 146GB diske, som jeg skal til at installere FreeBSD 9 på. Den skal primært bruges som DB server. Pladsen er ligegyldig - jeg kommer ikke til at bruge mere en 30-40GB. Jeg har brug for hurtig IO samt oppetid.

Min erfaring rækker kun til UFS og gmirror. Hvilke(t) filsystem(er) skal jeg vælge til de 8 diske? ZFS? UFS + journal? Så vidt jeg kan se er ZFS som root kun lige akkurat blevet muligt, så det har jeg ikke meget lyst til at eksperimentere med. Min umiddelbare fornemmelse er 2 diske i gmirror til FreeBSD, samt 6 diske med ZFS i en eller anden RAID konfiguration til data.

Jeg har brug for at overvåge de fysiske diske, så jeg kan få besked hvis én står af. Hvad bruger I? smartd?

Mvh Erik