Re: Switch

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 17 Mar 2008 - 08:52:37 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Switch
Date: Mon, 17 Mar 2008 08:52:37 +0100

On 16/03/2008, at 23.48, Niels Wahlgreen wrote:

> Hej Liste,
>
> Et ikke helt BSD relateret spørgsmål, som jeg dog er sikker på, at
> der er mange kvalificerede holdninger til. Først lidt dagbog :)
>
> Jeg har nogle servere stående i et co-location center (jay.net). De
> er i dag forbundet til backbone via en 100mbit ...
>
> Her kommer så spørgsmålene:
>
> 1. Har nogen af jer lignende erfaringer? Jeg har ikke oplevet
> unmanaged switche som gik ned siden engang sidst i halvfemserne.
> Nogen bud på andet, som kunne forårsage problemet? Jeg har overvejet
> [...]

Angående switche har jeg 4 styks Linksys gigtabit switche som jeg er
godt tilfreds med.
To SRW-2016 og to SRW-2008, linksys angiver Gigabit med et fire-cifret
nummer

Jeg fik oprindeligt anbefalet modellen SRW af Nicolai fra catpipe
og det er en fin fin switch, og der er endda kommet endnu
bedre firmware siden. De virker fint med MRTG.

Core features er:
gigabit på alle porte og ekstra port til eksempelvis fiberadapter
SNMP til overvågning
SSH adgang til konsol
802.1q VLAN
hertil kommer en masse andre, blandt andet 802.1x

Eneste minus er at webinterfacet, som skal bruges til
eksempelvis 802.1q administration er IE version 6 only
(ikke IE5 ikke IE7, KUN IE6) - men det løste jeg med
en VMware maskine med en Windows 2000 til de få gange om året
jeg ændrer konfigurationen.

Jeg ved også andre bruger modellen 2008MP med power over
ethernet til Cisco IP telefoner, virker vist også upåklageligt

Til prisen ville jeg ikke vælge andet.

De findes hurtigt på edbpriser og koster omkring:
SRW-2016 1769 kr inkl moms
SRW-2008 1219 kr inkl moms

btw SRW-2016 16-port modellen er med små blæsere, der støjer
for meget til almindeligt kontor, SRW-2008 er uden blæser men skal
have fri
plads omkring sig, ellers bliver den varm

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH