SV: Switch

From: Niels Wahlgreen (none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 17 Mar 2008 - 09:53:41 CET

Subject: SV: Switch
Date: Mon, 17 Mar 2008 09:53:41 +0100
From: "Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Mikkel, Henning, Phil og Henrik,

Mange tak for jeres input.

Henrik skrev:
> Angående switche har jeg 4 styks Linksys gigtabit switche som jeg er
> godt tilfreds med.
> To SRW-2016 og to SRW-2008, linksys angiver Gigabit med et fire-cifret
> nummer...
>
> ...Til prisen ville jeg ikke vælge andet.
>
> De findes hurtigt på edbpriser og koster omkring:
> SRW-2016 1769 kr inkl moms
> SRW-2008 1219 kr inkl moms

Det lyder som et rigtigt godt valg, det vil jeg kaste et nærmere blik på. Prisen er i hvert fald meget fornuftig, og jeg har gode erfaringer med linksys fra tidligere, hvilket jo også tæller på plus-siden, når det er udstyr som står 30 minutters køretur fra hjemmet.

Henning skrev:
> Har oplevet liggende tidligere når gigabit porten ikke kunne finde ud af at sætte
> sig ned til 100 mbit automatisk. Som oftest er det hastighedsforskellen der er
> problemet. Jeg har set det flere gang mellem Cisco og Allied Telesyn. Hvor den
> eneste løsning var at låse Allied'en på den hastighed som Ciscoen kunne kører
> med. Nu ved jeg ikke hvad jay.net bruger, men det kunne være det var årsagen. (
> Det kan være det der er årsagen til at huben gør nettet stabilt. )

Du har ret i at nettet ser mere stabilt ud efter at hubben er kommet ind i billedet - på trods af at den jo er kilde til en del collisions på netværket, ser det hele mere stabilt ud nu. På hobbitmon har connection-tiderne stabiliseret sig på samme niveau som før - de svingede op og ned siden i fredags, dvs. også mens de andre switches var sat til. Men jeg venter stadig spændt på om det går ned igen.

> [...]
>
> http://www.alliedtelesyn.com/products/line.aspx?pid=67
>
> Prisen på denne er ikke voldsom. Har set den i drift i kontor miljø uden
> problemer. Det vil sige blandet hastigheder. Har aldrig brug dens WEB interface,
> men skulle efter hvad jeg har hørt kunne det meste af det du ønsker.
> Allied laver glimrende manage switche også men så starter prisen nogle tusinde
> op. Hvis 100 MBit kan gøre det er der også denne der kan alt det du ønsker
> http://www.alliedtelesyn.com/media/datasheets/8000s-16_ds.pdf
> Den vil jeg tro, du vil kunne finde til lidt over 2000 kr

Jeg har selv brugt allied telesyn et par andre steder, nogen har kørt som smurt, men jeg har også oplevet hos en kunde, at to ud af fire nye switche var defekte - den ene allerede da jeg pakkede den ud af kassen, og den anden stoppede med at fungere efter et par uger, så jeg er lidt tilbageholdende med at købe fra dem igen.

Phil skrev:
> Har oplevet det her 3 gange i løbet af sidste uge, med 20 PCer,
> og 5-6 Cisco kasser (switche og routere) tilsluttede en "backbone",
> dvs en D-Link 5 port switch. Lige så snart der var for meget multicast,
> kunne D-Link pludselige finde på at holde op med at forwarde trafik
> til den ene port.
>
> Har oplevet Allied Telesyn switch der dør når man har for meget CARP
> (multicast igen) trafik. Så både managed og unmanaged.
>
> HP Procurve eller Cisco. Procurve duer rimelig godt for prisen.

Så vidt jeg ved, har jay.net også multicast enabled i deres netværk, så det kan også være en forklaring. Allied Telesyn switchen er nu koblet helt fra, og det ser ud til at have hjulpet. Kan det tænkes at den ikke alene går i stå, men forstyrrer resten af netværket på grund af multicast?

Jeg vil også se på Procurve switchene og sammenligne med linksys, når jeg køber den nye.

Mvh.

Niels