Switch

From: Niels Wahlgreen (none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 16 Mar 2008 - 23:48:26 CET

Subject: Switch
Date: Sun, 16 Mar 2008 23:48:26 +0100
From: "Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Liste,

Et ikke helt BSD relateret spørgsmål, som jeg dog er sikker på, at der er mange kvalificerede holdninger til. Først lidt dagbog :)

Jeg har nogle servere stående i et co-location center (jay.net). De er i dag forbundet til backbone via en 100mbit forbindelse, som går ind i en rigtig billig unmanaged 8-ports gigabit switch (Allied Telesyn GS900/8) som serverne er tilsluttet. Serverne har derudover et privat LAN, som er forbundet via en anden gigabit switch magen til. Det har kørt upåklageligt indtil i fredags, hvor alle serverne mistede kontakten til nettet. Jeg slukkede og tændte switchen, og så kom serverne online igen. Jeg byttede derefter om på switchene, således at WAN nu kørte på den switch, som før blev brugt til LAN, og omvendt - For at undgå at blive smidt af igen, hvis det var switchen som var defekt.

Lørdag formiddag forsvandt forbindelsen igen - jeg flyttede derfor tre af serverne over på en lille 5 ports gigabit switch fra netgear (GS105), som så var tilsluttet backbone og allied telesyn switchen med de sidste servere.

Lørdag aften forsvandt forbindelsen så igen - dvs. for tredje gang, og på tredje switch. I dag satte jeg så en hub imellem backbone og switch, og en sniffer som kan opsamle trafik til eventuel senere analyse. Det er ikke gået ned endnu, men jeg venter spændt. Under alle omstændigheder kan hubben ikke blive stående permanent, så jeg skal bruge en ordentlig løsning. Forbindelsen kom først op igen efter at jeg havde slukket for switchen og tændt igen - det var ikke nok at hive stikket til backbone ud - Men min hobbitmon viser at serverne godt har kunnet kontakte hinanden mens forbindelsen til omverden var nede.

Her kommer så spørgsmålene:

1. Har nogen af jer lignende erfaringer? Jeg har ikke oplevet unmanaged switche som gik ned siden engang sidst i halvfemserne. Nogen bud på andet, som kunne forårsage problemet? Jeg har overvejet om det kan være en defekt port i jay.nets udstyr? Der er ikke noget nævneværdig trafik på serverne.

2. Hvis jeg skulle erstatte de to billige switche med en bedre løsning, i form af én managed gigabit switch - er der så nogen heads-up, erfaringer, eller anbefalinger? Jeg kunne godt tænke mig en switch som kan VLAN og hvor jeg kan aflæse status på portene hjemmefra. Hvis den kan lave statistik via SNMP->MRTG ville det være helt fantastisk, men det er mere en våd drøm end et egentligt behov, så det er på ingen måde vigtigt. Det som desværre til gengæld er vigtigt, er at den ikke er alt for dyr, da jeg skal have mit eget mulvarpeskind op af lommen.

Jeg glæder mig til at høre, om nogen af jer har noget spændende input, eller kan påpege åbenlyse mangler i min fejlsøgning, som jeg kan afklare inden jeg endeligt beslutter mig for at pensionere de nuværende switche.

Mvh.

Niels