Re: Switch

From: Sven Esbjerg (none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 17 Mar 2008 - 19:56:12 CET

Date: Mon, 17 Mar 2008 19:56:12 +0100
From: Sven Esbjerg <none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Switch

On Sun, Mar 16, 2008 at 11:48:26PM +0100, Niels Wahlgreen wrote:

[deleted]

> 1. Har nogen af jer lignende erfaringer? Jeg har ikke oplevet unmanaged
> switche som gik ned siden engang sidst i halvfemserne. Nogen bud på andet,
> som kunne forårsage problemet? Jeg har overvejet om det kan være en defekt
> port i jay.nets udstyr? Der er ikke noget nævneværdig trafik på serverne.

Ja. Jeg har typisk oplevet det når mængden af pakker bliver så stor at
hukkommeslen i switchen ikke kan rumme det. Hvis switchen er god og man har
tålmodighed går det over af sig selv...
Jeg har typisk oplevet det på billige switche hvor der blev sat servere
bagved.

> 2. Hvis jeg skulle erstatte de to billige switche med en bedre løsning, i
> form af én managed gigabit switch - er der så nogen heads-up, erfaringer,
> eller anbefalinger? Jeg kunne godt tænke mig en switch som kan VLAN og hvor
> jeg kan aflæse status på portene hjemmefra. Hvis den kan lave statistik via
> SNMP->MRTG ville det være helt fantastisk, men det er mere en våd drøm end
> et egentligt behov, så det er på ingen måde vigtigt. Det som desværre til
> gengæld er vigtigt, er at den ikke er alt for dyr, da jeg skal have mit
> eget mulvarpeskind op af lommen.

Jeg må indrømme jeg ikke forstår din logik. Du har råd til at betale for
hosting hos jay.net, men ikke en rimelig switch? Prøv at overvej hvor mange
timer du lige har brugt og hvad det er værd?

Personligt kan jeg sige at D-links dyre modeller fungerer fint (omkring 6K).
Derudover har jeg mest erfaring med Cisco som jeg både synes er godt og
dårligt. Dårlige fordi man så ofte ser at auto-neg ikke virker op imod masser
af andet udstyr, fordi man betaler rigtig mange pange for ikke så meget. Godt
fordi at man er rimelig sikker på altid virker og kan betjenes nemt.
Jeg har hørt meget godt om HP Procurve, men aldrig selv prøvet dem.

Umiddelbart vil min anbefaling være at kigge på hvad du får for pengene. Mao
hvilken firmware og hvad den kan, hvor meget båndbredde der er i switchen
samt hvor meget den koster.
Du kunne jo evt. kigge efter en brugt 100mbit switch.

Held og lykke
Sven

--
WWW: http://sven.esbjerg.name