Re: Hjemmeserver i skab

From: Jens Fallesen (none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 16 Mar 2008 - 10:11:00 CET

Date: Sun, 16 Mar 2008 10:11:00 +0100
From: Jens Fallesen <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hjemmeserver i skab

Rico Secada wrote:

> Det som jeg spekulere på er hvorvidt en opstilling i et garderobeskab
> udgør en eventuelt risiko for brand. Skabet er relativt stort, og
> der er ingenting der står op ad eller tæt på. Compaqen vil have
> omkring 20 cm fra toppen og op til noget tøj, der hænger. Der er frit
> både for -og bagtil.

Der bliver i hvert fald nemt meget varmt i skabet, hvis der ikke er en
effektiv måde at få varmen ud, f.eks. med en blæser som Tony skriver.

Normalt ville jeg sige, at din hardware formodentlig vil tage skade af
varmen, før der er en brandfare – det ville i hvert fald være
vurderingen (og erfaringen), hvis der kun var hardware i skabet. Men jeg
skal ikke kunne sige, om noget af tøjet kan være lavet af materiale med
et alt for lavt antændingspunkt, omend jeg tvivler.

> Nogen der har erfaringer fra lignende projekter?

Da jeg boede i lejlighed, brugte jeg øverste hylde på et åbent
garderobeskab i min entre. På den måde kunne varmen komme ud, men der
var stadig meget varmt på hylden, og naturligvis var lyden ikke helt
indkapslet, men lyden var dog så svag i stuen, at det ikke generede mig.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok overveje at købe en Soekris og smide en
støjsvag disk i (jeg har her gode erfaringer med Samsung Spinpoint).
Denne laver meget lidt lyd – og skulle den så alligevel lave for meget,
er den nemmere at gemme lidt af vejen, idet den fylder så lidt og bruger
så lidt strøm.

--
Jens