Re: Postfix på FreeBSD

From: Erik Cederstrand (none@erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 21 Dec 2008 - 22:00:39 CET

From: Erik Cederstrand <none@erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Postfix på FreeBSD
Date: Sun, 21 Dec 2008 22:00:39 +0100

Hej Erling

Den 20/12/2008 kl. 13.16 skrev Erling Bahnsen:

> Efter at have installeret Postfix på min pc med FreeBSD
> 7.1-Prerelease, har jeg tænkt på, om ikke der skal rettes i
> /etc/make.conf, så den ikke selv installerer Sendmail igen ved
> næste opdatering?

Hvis du ved, at du aldrig får brug for sendmail, kan du lade være med
at kompilere den næste gang du opdaterer fra source. Fra og med
FreeBSD 7.0 er det i /etc/src.conf du skal indsætte
WITHOUT_SENDMAIL=yes. make.conf er kun til generelle hints til make,
f.eks. CPU-hints og optimeringsflag. Det er nu de færreste build
options der virkelig batter noget i kompileringstid og diskplads. PHK
lavede på et tidspunkt en oversigt: http://phk.freebsd.dk/misc/build_options/
. Hvis du bruger freebsd-update, så mener jeg den slår dine build-
options op og undlader at installere de ting du tidligere har fravalgt.

Med mindre du virkelig har brug for diskpladsen, vil jeg foreslå bare
at installere det hele. Man ved aldrig hvornår en eller anden port har
brug for en Fortran-compiler. Og det skader ikke at have /usr/sbin/
sendmail liggende, selv om man altid bruger /usr/local/sbin/sendmail.

Mvh Erik