Re: Hvad betyder BSD-licensen *egentlig*?

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Sep 2007 - 20:55:41 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvad betyder BSD-licensen *egentlig*?
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue,  4 Sep 2007 20:55:41 +0200 (CEST)

>Det du overser er "collection copyrights". Ud over en copyright på
>de enkelte filer, er det også muligt at sætte en copyright på det
>samlede værk (Tænk: Antologier eller distro-ISO'er).

Jeg overser det ikke, det er bare ikke mit fokus (det kan du selvfølgelig
ikke vide.) Anderledes formuleret: er samlings-copyrighten bindende
for de enkelte filer? Eller kan den enkelte fil, som stadig bærer
BSD-licensen, fortsat distribueres som sådan, uanset at samlingen
som helhed har en anden licens? Pilles ud igen uskadt, mao?

>Du kan først kræve med-copyright på en fil når du har bidragte
>væsentligt til dens indhold. I den forbindelse er "trivielle"
>rettelser som f.eks formattering eller stavefejl ikke nok, det er
>så at sige, "andel af værkshøjden" der er tale om.

Ja, så der er sikkert med-copyright hvis man har tilføjet en væsentlig
funktion. Men kan den ikke-trivielle, tilføjede funktion friholdes fra
filens BSD-licens, eller _smitter_ den?

>Nej, den kan aldrig blive påtvunget din egen kode. Du bare lave din
>funktion i en anden source fil og så er den potte ude.

Jojo, men hvis nu at man ikke gjorde det, men bare klaskede den ind
i filen med BSD-licensen?

(En eller anden burde udvikle en copyright-algebra.)

-Lasse