Re: Hvad betyder BSD-licensen *egentlig*?

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Sep 2007 - 19:42:36 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvad betyder BSD-licensen *egentlig*?
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue, 04 Sep 2007 17:42:36 +0000

In message <none@20070904171725.B0D1AFBBC--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>, Lasse =?ISO-8859-1?Q?Hiller=F
8e?= Petersen writes:

>Hvad mener du med "indlemmes"? Hvis et GPL projekt tager en stak BSD-filer,
>modificerer nogen af dem, og tilføjer nogle nye filer - kan de så kliste
>en GPL licens på det hele? De kan vel ikke fjerne BSD-teksten fra filerne
>(uanset om de er ændret eller ej), så de oprindeligt BSD-licenserede filer
>er vel stadig redistribuerbare under BSD-licens?

Det du overser er "collection copyrights". Ud over en copyright på
de enkelte filer, er det også muligt at sætte en copyright på det
samlede værk (Tænk: Antologier eller distro-ISO'er).

>Også hvis du har skrevet det som en ændring til en fil der er distribueret
>med BSD licens? Min forståelse er nemlig, at så kan man IKKE selv bestemme
>licensen, så har man _valgt_ at distribuere ændringen med samme BSD-licens
>som filen man ændrede, eftersom det jo var betingelsen for at man måtte
>redistribuere filen i det hele taget?

Du kan først kræve med-copyright på en fil når du har bidragte
væsentligt til dens indhold. I den forbindelse er "trivielle"
rettelser som f.eks formattering eller stavefejl ikke nok, det er
så at sige, "andel af værkshøjden" der er tale om.

>Eller med andre ord: BSD-licensen er begrænset inficerende, men ikke desto
>mindre inficerende? (Forstået som at den kan blive påtvunget dig at anvende
>på din egen kode, ligesom GPL.)

Nej, den kan aldrig blive påtvunget din egen kode. Du bare lave din
funktion i en anden source fil og så er den potte ude.

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956