Re: Hvad betyder BSD-licensen *egentlig*?

From: Lasse Hillerøe Petersen (none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 04 Sep 2007 - 19:17:25 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvad betyder BSD-licensen *egentlig*?
From: Lasse Hillerøe Petersen <none@lhp--toft-hp.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Tue,  4 Sep 2007 19:17:25 +0200 (CEST)

Ja undskyld Poul-Henning, men jeg forstår det stadig ikke. I hvert fald
ikke helt. Du skriver:

>Jo, GPL er skrevet så BSD kode kan indlemmes for BSD forbyder dig ikke
>at gøre noget sådant.

Hvad mener du med "indlemmes"? Hvis et GPL projekt tager en stak BSD-filer,
modificerer nogen af dem, og tilføjer nogle nye filer - kan de så kliste
en GPL licens på det hele? De kan vel ikke fjerne BSD-teksten fra filerne
(uanset om de er ændret eller ej), så de oprindeligt BSD-licenserede filer
er vel stadig redistribuerbare under BSD-licens?

Og hvis en af ændringerne fx består i at tilføje en smart funktion til en
fil, har jeg så ikke stadig lov til at pille den fil ud af GPL-projektet,
og redistribuere den (eller bruge den i closed source) på helt almindelige
BSD betingelser - inklusive den nye funktion?

>Men BSD tillade mere end GPL gør, derfor er det modsatte ikke tilladt.

Det er klart.

>MAO: Du har mulighed for at bestemme eller ændre licensen på kode
>du selv har skrevet eller på anden vis tilegnet dig copyright på.

Også hvis du har skrevet det som en ændring til en fil der er distribueret
med BSD licens? Min forståelse er nemlig, at så kan man IKKE selv bestemme
licensen, så har man _valgt_ at distribuere ændringen med samme BSD-licens
som filen man ændrede, eftersom det jo var betingelsen for at man måtte
redistribuere filen i det hele taget?

Eller med andre ord: BSD-licensen er begrænset inficerende, men ikke desto
mindre inficerende? (Forstået som at den kan blive påtvunget dig at anvende
på din egen kode, ligesom GPL.)

-Lasse