Re: RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire

From: Søren Klintrup (none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 09 Jun 2007 - 18:56:34 CEST

Date: Sat, 09 Jun 2007 18:56:34 +0200
From: Søren Klintrup <none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire

Niels Wahlgreen wrote:
> 1. Kan jeg opsætte FreeBSD 6.2 så det spejler min ATA disk til en ekstern disk, helst Firewire eller evt. USB 2.0, så jeg kan lave RAID 1, eller fungerer spejling kun mellem to almindelige ATA diske?

Jep, det kan du sagtens gøre med gmirror.

mansiden er ganske god:
http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=gmirror&manpath=FreeBSD+6.2-RELEASE&format=html

Og ellers har Ralf S. Engelschall lavet en ganske udemærket guide til at
gøre det efter FreeBSD er installeret:
http://people.freebsd.org/~rse/mirror/

> 2. Er der nogen anbefalinger/advarsler i forbindelse med valg af den eksterne disk, ift. Mulighed for RAID og driftssikkerhed i øvrigt?

Hvis du gerne vil have en RE disk i kan du selv købe disk+skuffe, der er
ingen forskel i hvilke former for raid du kan køre på dem dog.

Jeg oplever meget sjældent at diske står af, og vil ikke umiddelbart
sige at det er nødvendigt med 24/7 diske til en hjemmeserver - men det
skader heller ikke.

Det vigtigste er at diskene er ordentligt kølet, det forlænger levetiden
markant, især controllerboardet er vigtigt at holde kølet, det er tit
det der får disken til at opføre sig "underligt".

/Søren