SV: RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire

From: Niels Wahlgreen (none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 10 Jun 2007 - 15:35:24 CEST

Subject: SV: RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire
Date: Sun, 10 Jun 2007 15:35:24 +0200
From: "Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

> Jep, det kan du sagtens gøre med gmirror.
>
> mansiden er ganske god:
> http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=gmirror&manpath=FreeBSD+6.2-
> RELEASE&format=html
>
> Og ellers har Ralf S. Engelschall lavet en ganske udemærket guide til at
> gøre det efter FreeBSD er installeret:
> http://people.freebsd.org/~rse/mirror/

Tak for hjælpen, det vil jeg helt sikkert bruge.

> eksterne disk, ift. Mulighed for RAID og driftssikkerhed i øvrigt?
>
> Hvis du gerne vil have en RE disk i kan du selv købe disk+skuffe, der er
> ingen forskel i hvilke former for raid du kan køre på dem dog.

Det tror jeg at jeg vil gøre så. Det ville være smart at de to diske var ens.

> Jeg oplever meget sjældent at diske står af, og vil ikke umiddelbart
> sige at det er nødvendigt med 24/7 diske til en hjemmeserver - men det
> skader heller ikke.

Jeg havde en almindelig 2,5" disk i den, men den har fået dårlige sektorer (efter non-stop drift i snart 2,5 år), så idéen med en disk som var lavet specifikt til at køre døgnet rundt tiltalte mig. Samtidigt koster den kun en lille smule mere, og det lyder blæret at den skal kunne klare 300G påvirkning mens den kører og op til 1000G når den er slukket. Jeg har dog ikke tænkt mig at prøve det af :)

> Det vigtigste er at diskene er ordentligt kølet, det forlænger levetiden
> markant, især controllerboardet er vigtigt at holde kølet, det er tit
> det der får disken til at opføre sig "underligt".

Så vil jeg kigge efter et eksternt disk kabinet hvor der ser ud til at være ordentlig luftgennemstrømning eller køleprofiler.

Tak for hjælpen, også for linkene til Google.

Mvh.

Niels