RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire

From: Niels Wahlgreen (none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 09 Jun 2007 - 13:10:49 CEST

Subject: RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire
Date: Sat, 9 Jun 2007 13:10:49 +0200
From: "Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Liste

Jeg har en server herhjemme, med et Via Epia board, monteret i et lille støjsvagt kabinet. Boardet har ATA/100 tilslutning, samt USB2.0 og firewire.

Jeg har kun plads til én 2,5" disk i kabinettet, og har købt en 24/7 disk fra Hitachi (Travelstar E7K100) som skal monteres i kabinettet og tilsluttes via ATA.

Mit spørgsmål er så:

1. Kan jeg opsætte FreeBSD 6.2 så det spejler min ATA disk til en ekstern disk, helst Firewire eller evt. USB 2.0, så jeg kan lave RAID 1, eller fungerer spejling kun mellem to almindelige ATA diske?

2. Er der nogen anbefalinger/advarsler i forbindelse med valg af den eksterne disk, ift. Mulighed for RAID og driftssikkerhed i øvrigt?

På forhånd mange tak for hjælpen,

Mvh.

Niels