Re: RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire

From: Peter Bach (none@peter.bach--mail.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 09 Jun 2007 - 15:23:28 CEST

Subject: Re: RAID 1 med ATA disk og USB 2.0/Firewire
From: Peter Bach <none@peter.bach--mail.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Sat, 09 Jun 2007 15:23:28 +0200

lør, 09 06 2007 kl. 13:10 +0200, skrev Niels Wahlgreen:
> Jeg har kun plads til én 2,5" disk i kabinettet, og har købt en 24/7 disk fra Hitachi (Travelstar E7K100) som skal monteres i kabinettet og tilsluttes via ATA.

lidt off-topic, men er der nogen der kan fortælle mig forskellen mellem
24/7 og 8/7 (hedder det dét?) harddiske? Evt. link til god forklaring.
Var det ikke IBM der startede "rygtet" i sin tid? Synes at alle andre
producenter er fulgt med, men er det et reelt begreb?

Hvad er det i 8/7 diske der gør at den ikke kan holde?

Er 24/7 diske noget man absolut skal gå efter hvis man kører en server
eller 24/7 workstation? Linux/bsd politik er jo, at der ikke er grund
til at stoppe eller spinde harddisken ned, grundet peak-strømmen ved
spind-op og slidtagen. Desuden skrives der jo til logfiler, så
harddisken er hele tiden beskæftiget. Man skal under alle omstændigheder
jo selv ind og tweake med hdparm hvis man ønsker standby/sleep på
diskene.

mvh.
Peter Bach