Re: SV: anbefaling

From: Søren Klintrup (none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 03 Dec 2007 - 08:28:25 CET

Date: Mon, 03 Dec 2007 08:28:25 +0100
From: Søren Klintrup <none@soren--klintrup.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: anbefaling

Kristen Nielsen wrote:
> Hejsa igen.
>
> HP ilo er ok, jeg har personligt kun set det du på servere hvor MSWin er
> styresystemet og aldrig hvor linux/FreeBSD er det kontrollerende
> software. Er der nogle hints jeg har overset? Jeg har ved flere
> lejligheder forsøgt med dokumentationen fra HP / Compaq, men uden reel
> held. (alle eksempler var dengang jeg prøvede udelukkende med MSwin)
>
> Hvordan tilgår man HP ilo når der f.eks er FreeBSD på boksen (ssh,
> http, ?), hvilken klient? Opsætningen er ligefrem (via bios boot,
> menuen), men det er ikke lykkedes mig at gætte hvordan det så lige
> [...]

Du kan tilgå ilo via din browser (https), den kræver java for at vise
konsollen - men ikke for at tænde/slukke maskinen, eller ændre ilo config.

Herudover kan du, hvis maskinen er i tekstmode, tilgå iLO interfacet via
ssh, og så se remote console derigennem - det virker ikke perfekt
(problemer med specialtegn) - men det er nok til at logge ind og bruge
den - du kan selvfølgelig også tænde/slukke maskinen og andet sjov, via ssh.

Der er også adgang til en virtuel serielport fra ssh interfacet, så du
kan pege din bsd-console derudpå, det skulle hjælpe en del på
terminalemuleringen (men jeg har ikke prøvet det - har altid været fint
tilfreds med ssh/java interfacet).

/Søren